Voor het weergeven van de inhoud op deze pagina is een nieuwe versie van Adobe Flash Player vereist.

Adobe Flash Player ophalen

 

Corné Wielemaker

Ondanks dat ik vroeger veel gesport heb (wedstrijdzwemmen), kwam ik een jaar geleden tot het besef dat ik dat sporten maar weer eens flink op moest pakken. De laatste jaren neemt de drukte thuis en op het werk toe en ik zit door de vele afspraken veel in mijn auto of op mijn bureaustoel. Niet echt top voor mijn rug. Nadat ik ongeveer een jaar geleden met stevige rugklachten bij de fysio was geweestm was het mij wel duidelijk… Sporten! Sporten om die spieren steviger te maken, zodat ik minder last zou hebben van mijn rug.

Tijd investeren in jezelf

Op de sportschool waar ik een abonnement nam, begon men over investeren in jezelf. En hoe langer ik daar over na dacht, hoe beter ik het begon te begrijpen. Ik was mezelf al geruime tijd aan het uitputten. En wat deed ik voor mezelf terug?
Op diezelfde sportschool ontmoette ik een oude bekende Eelco van Gemert (vroeger mee gezwommen), die mij vroeg of Personal Training iets voor mij zou zijn. Ook aan dit idee moest ik even wennen. Maar na een aantal testsessies begon ik daar toch wel de lol van in te zien.
Waar je in een sportschool veelal dezelfde oefeningen doet, kijkt naar een oninteressante tv zender terwijl je het zweet van je voorgangers langs de wanden naar beneden ziet druppelen, kan ik met Personal Training lekker naar buiten. Naar het bos of naar het strand.

Ruimte in mijn agenda maken

In het begin vond ik het moeilijk om daarvoor tijd te blokkeren in mijn agenda. Diezelfde agenda waar heel vaak over gebeld wordt of er niet iets verschoven kan worden. Maar uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt. Op woensdagmorgen ga ik, als ik de kinderen naar school gebracht heb, een uurtje met Eelco mijn personal trainer op pad.
Nu ben ik inmiddels bijna vier maanden bezig en mijn omgeving, vooral mijn werkomgeving, begint er aan te wennen dat ik op woensdagmorgen begin met sporten. Aanvankelijk was dat best lastig. Want afspraken of belafspraken kunnen dan niet doorgaan hoe dringend ze ook zijn. Maar het is zeker de moeite van het georganiseer waard, want ik merk dat ik steeds fitter begin te worden. En de plek waar ik dat het beste merk is in mijn hoofd.

Omdat ik mijn hoofd tijdens werk iedere dag leeg pers of op andere manieren intensief gebruik, is het wel zo handig als je in je bovenkamer een beetje geordend en fit bent. Dat eerste is in mijn geval nog wel eens lastig maar dat laatste lukt aardig.

Wat doe je dan?

Maar wat doe je dan, wordt er vaak gevraagd. Wat doe je tijdens zo een PT sessie? Die vraag is lastig te beantwoorden, want het programma verschilt veel per keer. Wat ten eerste mooi is, is dat het bijna altijd buiten is. Zelfs als het regent! Als je toch druk bezig bent, maakt dat niet uit. Daarnaast heb je altijd te maken met een maximaal niveau van de oefeningen die je moet doen. Veel mensen denken dan dat je extreem wordt afgebeuld, maar dat is niet zo. Je wordt op je eigen persoonlijke niveau verantwoord afgebeuld ;-)
Wordt je in bepaalde oefeningen / spiergroepen beter, dan worden de oefeningen zwaarder.

Klik hier voor het hele artikel